onsdag 21 juli 2010

Rensa i röran - böcker

Här hemma blåser förändringarnas vindar och jag rensar och rensar och rensar bland mina grejer... Därför har jag nu sex böcker som söker nya hem:

* Minette Walters:
The breaker (OBS! Engelsk text, inbunden)
* Harry Martinsson:
Nässlorna blomma (OBS! Kasettljudbok)
* Hjalmar Söderberg:
Doktor Glas (pocket)
* Helena von Zweigberk:
Kärleken skär djupa sår (inbunden)
* Desmond Morris:
Hästliv (inbunden)
* Alice Sebold:
Efter våldtäkten (inbunden)

Böckerna skänkes bort, du behöver endast betala porto! Intresserad? Lämna i så fall ett meddelande till det här inlägget.

10 kommentarer:

  1. jag vill ha kasettboken :) kan man kanske lyssna på när man är mammaledig och inte har några händer. eller är det kasetter? min kasettbandspelare har upphört att fungera :( men kan inventera garderoben för till skillnad från dig slänges ICKE här :P bara klämma in bra-att-ha-saker i garderoben...

    SvaraRadera
  2. Hej, Sara från igelsta, bf2, här. Jag undrar bara vad böckerna "kärleken skär djupa sår" och "efter våldtäkten" handlar om?
    MVH Sara

    SvaraRadera
  3. Men kära nån kära nån :D Kan du hålla Minette Walters: The breaker åt mig till vecka 31 när jag kommer ner. Tänker absolut inte vara nere en vecka utan att träffa dig och din michelinskorpa <3
    /Sol

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Sara: "Kärleken skär djupa sår": På kvinnofängelset sitter den unga Tanja, dömd till ett långt straff för narkotikasmuggling – ett brott som hon säger sig vara oskyldig till. Hon är förtvivlad och söker hjälp hos fängelseprästen Ingrid. Men bakom hennes oskyldiga yttre anar Ingrid något annat, långt mycket farligare. Är Tanja verkligen den hon utger sig för att vara? Och varför blir Ingrid hotad när hon tar kontakt med människor i Tanjas omgivning?

    Tillvaron ter sig alltmer skrämmande för Ingrid och hon dras in i ett ondskefullt spel som utsätter såväl henne själv som andra människor för livsfara. Bit för bit blottläggs det psykologiska spelet mellan människor som både hatar och älskar gränslöst.

    Kärleken skär djupa sår är både en kärleksroman med många bottnar och en spännande psykologisk thriller"

    "Efter våldtäkten" är en självbiografi: "När Alice är 18 år gammal blir hon utsatt för ett brutalt överfall och våldtagen av en främmande man. Det är utgångspunkten för denna självbiografiska roman som sträcker sig över flera år i Alices liv och behandlar både själva våldtäkten, polisanmälan, Alices liv efteråt, den plågsamma rättegången och dess utgång. Jag ska vara uppriktig och säga med en gång: det här är ingen trevlig läsning. Det är ohyggligt närgånget och intimt och Alice Sebold drar sig inte för att skildra varje detalj i händelseförloppet. Samtidigt är det en spännande och engagerande historia som man gärna vill läsa till slut.
    Alice Sebold har själv berättat om hur lång tid det tog för henne att förstå att hon var tvungen att skriva en bok om vad som hade hänt henne, för att verkligen komma vidare i livet. När hon hade gjort det kände hon sig tömd och färdig och hade inga avsikter att fortsätta skriva. Trots det dröjde det inte länge förrän hennes nästa roman, "Flickan från ovan", kom ut."

    SvaraRadera
  6. Sol: se den som din! :D Hämtar du den här, bjuder jag på fika. ;)

    SvaraRadera
  7. Hej igen Kajsa!
    Jag vill jätte gärna ha dem två böcker om du har dem kvar. Dem verkar vara väldigt bra och dem precis som dem böcker jag tycker om. Hur gör vi för att jag ska få dem?
    MVH Sara

    SvaraRadera
  8. Japp, de finns kvar! Jag skulle kunna ge dem till Ulrika så kan du ta dem hos henne när skolan börjar?

    SvaraRadera
  9. Ja det låter jättebra! Tack så mycket!

    SvaraRadera